درک درست از الگوی میکروفن ها، محدوده صدایی که میکروفن ها پوشش می دهند یا پس می زنند می تواند به شما کمک کند بازخورد صدا را کاهش دهید، منابع صوتی را از یکدیگر جدا کنید،  اثر مجاورت را کنترل کنید و یک فضای صوتی مطلوب را در برنامه های زنده یا ضبط ایجاد نمایید. همچنین، اگر شما برای انتخاب میکروفن در پروژه محدودیت داشته باشید یک میکروفن چند الگویی می تواند کارایی دو میکروفن را در قالب یک میکروفن ارائه دهد.

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

سه نوع اصلی میکروفن عبارتند از میکروفن های همه جهته، میکروفن های تک جهته و میکروفن های دو جهته

 

الگوی میکروفن قطبی

الگوی قطبی میکروفن نشان می دهد میکروفن چطور به صداهایی که از جهات مختلف می آیند پاسخ می دهد. الگوی قطبی به کاربر نشان می دهد میکروفن چگونه باید جانهی شود تا دریافت صدای مطلوب به حداکثر برسد و در عین حال بازخورد صدا و همچنین دریافت صداهای نامطلوب به حداقل برسد.

 

الگوی قطبی همه جهته

یک میکروفن چند جهته صدا را از همه جهات دریافت می کند چرا که بدون در نظر گرفتن زاویه ای که نسبت به منبع صدا قرار گرفته است خروجی ۳۶۰ درجه یکسان دارد. الگوی قطبی این میکروفن کره ای است و بر روی کاغذ مانند یک دایره کامل است. میکروفن های همه جهته می تواند صدای گروهی از افراد را که در اطراف یک میز نشسته اند را پوشش دهد اما نمی توان آن را به گونه ای تنظیم کرد که دریافتی یک منبع را نسبت به منبع های دیگر در اولویت قرار دهد. این بدان معنا است که این میکروفن امکان ایجاد بازخورد صدای بالایی دارد.

 

الگوی قطبی تک جهته

یک میکروفن با الگوی دریافت تک جهته نسبت به صدایی که از یک جهت می آید بیشترین میزان حساسیت را دارد. یک میکروفن تک جهته صدای محیطی بسیار کمتری را دریافت می کند و احتمال ایجاد بازخورد صدا در زمان استفاده با یک سیستم صوتی هم در این میکروفن ها بسیار کمتر است.

 

الگوی قطبی دو جهته یا هشتی (شبیه به عدد هشت)

یک میکروفن دو جهته که به دلیل شباهت آن به عدد هشت به آن میکروفن هشتی هم می گویند حساسیت مساوی نسبت به صداهایی که از قسمت جلو و عقب میکروفن می آید دارند و کمترین میزان حساسیت را نسبت به صدای طرفین دارد.

میکروفن های دو جهته زاویه دریافت بسیار باریکی دارند که این ویژگی آنها را به گزینه ای مناسب برای مجزا سازی یک صدا یا صدای یک آلت موسیقی که با دیگر منابع صوتی محاصره شده است تبدیل می کند، البته این امر تا زمانی اتفاق می افتد که منبع صوتی در قسمت عقب میکروفن وجود نداشته باشد. این میکروفن ها گزینه ای مناسب برای دریاف صدا از دو منبع صوتی که کنار هم قرار گرفته اند می باشد. نقطه خنثی این بلندگو صداهای دریافتی از دیگر جهات را کاملا پس می زند.

الگوی میکروفن ها
الگوی میکروفن ها

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

شرکت طراحی و مهندسی ایده نگاران آراد با تجربه ای طولانی در طراحی،  ساخت و تجهیز سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس و سینما و همچنین بهره گیری از آخرین تکنولوژی و دانش صنعت آمفی تئاتر و تحقیق و مطالعه پیوسته در این صنعت، پیشرفته ترین سیستم های صوتی و ویدئویی را در کنار طراحی دکور زیبا و جذاب و در عین حال کاربردی، با در نظر گرفتن مسائل علمی صوت و آکوستیک و نورپردازی، ارائه می دهد.

طراحی و اجرای دکور

تجهیزات صوت و تصویر

نورپردازی و محاسبات لوکس نوری

طراحی صوت و محاسبات آکوستیک