طراحی و نورپردازی اتاق های کنفرانس تاثیر بسیارزیادی برنحوه ارائه مطالب و میزان تاثیرگذاری آنها دارد. شهرت و نام نیک هتل ها و همچنین سالن های کنفرانس به طراحی و دکوراسون اتاق های کنفرانس آنها بستگی دارد.

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

افرادی که کار برنامه ریزی کنفرانس ها و انتخاب محل برگزاری آنها را بر عهده دارند با توجه به موضوع کنفرانس و مدعوین به انتخاب سالن کنفرانس مناسب می پردازند. بنابراین ساختار و طراحی سالن ها و اتاق های کنفرانس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و باعث محبوبیت و شهره و آوازه آن می شود.

معمولا بیشتر جلسات مهم هر سازمان و مجموعه ای در اتاق کنفرانس آن مجموعه برگزار می گردد و به این ترتیب این مکان به عنوان محل تجمع مدیران و مسئولان آن مجموعه توجه خاصی را در طراحی و تجهیز طلب می کند. نوع بهره برداری از اتاق کنفرانس در شرایط مختلف و بسته به موضوع مورد بحث متفاوت می باشد. گاهی بیشتر تمرکز جلسه بر روی بحث و گفتگو می باشد و گاهی موضوع جلسه بصورت اسلاید هایی در می آید که توسط ویدئو پروژکتور به نمایش گذاشته می شوند و یا تنها از بورد ها و تصاویر نصب شده بر روی دیوار برای توضی مطلب استفاده می شود. یکی از مباحثی که در طراحی اتاق های کنفرانس توجه خاصی را طلب می کند نوع نورپردازی اتاق است. در این مقاله سعی شده است ابتدا اصولی در ارتباط با علم نورپردازی ارائه گردد و سپس نورپردازی های مناسب برای شرایط مختلف توضیح داده شود.

اصول نورپردازی:

  • ظاهر چراغ ها و نورافکن ها نباید در زیبایی و هارمونی سالن خللی وارد کند.

 

  • نور باید به گونه ای از دیوارها و سطوح پخش شود که تصاویر و اشیاء داخل سالن بخوبی خودنمایی کنند و محیطی آرامش بخش برای حضار ایجاد گردد.

 

  • پنجره ها باید توسط پرده های کلفت و نورگیر پوشیده شوند تا کنترل نورهای مزاحم که ممکن است از پنجره ها داخل شوند به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

 

  • از لامپ های با  Color Rendering Index (CRI)بالا (۸۰ به بالا) استفاده شود تا بهترین تصویر بدست آید.

 

  • با استفاده از سطوح پخش کننده و منعکس کننده های قوی نورهای مستقیم و تشعشعات بازتابیده تا حد امکان محدود شوند تا نمایش اسلاید ها و بورد های دیواری به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

 

  • در بالای میز کنفرانس از نورهای محیطی استفاده گردد تا سایه هایی که بر روی میز می افتد از بین بروند.

 

  • نورپردازی باید به گونه ای صورت بگیرد که محیطی بدون کوچکترین لرزش نور و سوسو زدن ایجاد نماید.

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

سیستم کنترل:

سیستم کنترل نور در اتاق های کنفرانس باید دارای دو کلید کنترل نور مجزا باشد که یکی از آنها به نورهای محیطی pendant fixtures و یکی به سیستم wallwash اختصاص پیدا نماید. کلید های کنترل باید در موقعیت مناسبی در فضای ورودی سالن قرار داده شوند.

برای آزمایش نور ها و مناسب بودن یا نبودن آنها برای اتاق کنفرانس می توان از یک نرم افزار رندر به نام AGI 32 استفاده نمود. برای مثال در تصاویر زیر شرایط نورپردازی مختلفی که ممکن است در سالن یا اتاق کنفرانس مورد استفاده قرار بگیرد محاسبه گردیده است.

همه نورها روشن: در این حالت تمامی نورها با بیشترین بازده مورد استفاده قرار گرفته اند. این نوع نورپردازی در کنفرانس هایی که از بورد های نمایش دیداری استفاده می کنند مورد استفاده قرار می گیرد.

 فقط نورهای pendant: این حالت نورپردازی برای کنفرانس هایی مناسب است که در آنها فقط مذاکرات و کارهای دفتری در جریان است.

 نور محیطی (pendant) 25%: این نور برای کنفرانس هایی مناسب است که فقط از تصویر پروژکتور استفاده می کنند.

 نور محیطی (pendant) 25% و wallwasher 50%: این نوع نورپردازی برای کنفرانس هایی مورد استفاده قرار می گیرد که هم از تصویر پروژکتور استفاده می کنند و هم از بوردهای نصب شده دیواری.

pendantall on

pen wallpendant 25

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

نتایج طراحی:

 همه نورها روشن: وقتی همه نورهای اتاق کنفرانس روشن هستند معمولا تمرکز کنفرانس بر روی تابلو ها و بورد هایی است که بر روی دیوارها نصب شده اند. همانطور که از تصویر فوق مشخص است میانگین (۵۲ فوت کندل) ۵۲ fc بر روی بوردهای نمایش وجود دارد که با معیار طراحی که ۵۰ fc می باشد مطابقت دارد. از نقطه مرکزی بالای اتاق تا گوشه های پایینی افت نور مختصری وجود دارد. هرچند این افت بسیار ناچیز است و مشکل خاصی را بوجود نمی آورد.

 فقط نور pendant: حالت بعدی حالتی است که تنها از نورهای pendant با بازده کامل استفاده می شود و این نوع نورپردازی برای جلسات بحث و گفتگو  و کارهای دفتری و نوشتاری مناسب می باشد. نقطه مرکزی و مورد توجه در این جلسات روی میز است. میانگین نور بر روی میز در محاسبات فوق ۳۷ فوت کندل است و به این ترتیب با استاندارد ۳۰ فوت کندل مطابقت دارد.

نور محیطی (pendant) 25%: زمانیکه در جلسات کنفرانس از ویدئو پروژکتور استفاده می شود نور نسبتا کمی مورد نیاز می باشد. بنابراین در این محاسبه نورهای wallwasherخاموش می باشند و تنها ۲۵% از توان نورهای pendant مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت سعی شده است نسبتی ۳ به ۱ بین میز کنفرانس و پرده نمایش برقرار گردد. از تصویر فوق می توان دریافت که این امر با نور ۹ فوت کندل بر روی میز کنفرانس و کمی کمتر از ۳ فوت کندل بر روی پرده نمایش تحقق یافته است.

نور محیطی (pendant) 25% و wallwasher 50%: نور مناسب برای زمانیکه قرار است از تصاویر و بورد های دیواری و پرده نمایش استفاده گردد محاسبه گردید. از نتایج برگرفته شده از برنامه AGI 32 می توان متوجه شد که باز هم  نسبت سه به یک بین میز کنفرانس و پرده نمایش حاصل گردیده است و درعین حال برای تصاویر دیواری و بورد ها هم میزان ۲۲ فوت کندل نور تامین گردیده است.

 

 مترجم: نرگس علیپور حیدری

مشاور فنی: حمیدرضا اخوان ملایری

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

شرکت طراحی و مهندسی ایده نگاران آراد با تجربه ای طولانی در طراحی،  ساخت و تجهیز سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس و سینما و همچنین بهره گیری از آخرین تکنولوژی و دانش صنعت آمفی تئاتر و تحقیق و مطالعه پیوسته در این صنعت، پیشرفته ترین سیستم های صوتی و ویدئویی را در کنار طراحی دکور زیبا و جذاب و در عین حال کاربردی، با در نظر گرفتن مسائل علمی صوت و آکوستیک و نورپردازی، ارائه می دهد.

طراحی و اجرای دکور

تجهیزات صوت و تصویر

نورپردازی و محاسبات لوکس نوری

طراحی صوت و محاسبات آکوستیک