زمانیکه مشغول مطالعه در زمینه کیفیت صدا در سالن های کنفرانس و سینما و تکنولوژی پادآوا (بهینه سازی صوت) می شوید مطمئنا با واژه ها و کلماتی مواجه خواهید شد که هیچ ایده ای در مورد معنا و مفهومشان در ذهن ندارید. مشکل اینجاست که این واژه ها به یک لیست خاص محدود نمی شوند و گاهی آنقدر زیاد می شوند که ممکن است احساس کنید در آنها غرق شده اید و به آنها به عنوان مانعی بزرگ در راه درک مطالب می نگرید.

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

 

acoustics
acoustics

اولین واژه ای که ممکن است بارها و بارها با آن مواجه شوید تکنولوژی بهینه سازی صوت یا پادآوا (soundproofing) است که به عنوان راه حلی برای غلبه بر مشکلات اکو صدا و صداهای مزاحم خارجی و بازتاب و انعکاس صدا مطرح می شود. هرچند باید توجه داشت که تکنولوژی پادآوا یک واژه عمومی است و برای اینکه با دقت بیشتری به بررسی مسائل بپردازیم لازم است درک مناسبی از مفاهیمی همچون جذب صوت (sound absorption)  در مقابل بستن راه صوت sound blocking)) داشته باشیم که با توجه به نیازهای خاص مورد استفاده و توجه قرار می گیرند. انتخاب تکنولوژی مناسب مستلزم درک درستی از مفاهیم فوق و تفاوت های موجود بین آنها و همچنین شناخت کاملی از انواع موانع و بازدانده های صوتی می باشد.

acoustics
acoustics

همچنین برای درک و آشنایی با اقدامات مناسب برای بهینه سازی صوت و محصولات مورد استفاده در این بخش، لازم است معنای کلمات اختصاری رایج همچون STC، NRC و NC که خود می توانند پاسخگوی سوالات معمول در زمینه تکنولوژی ضد صوت باشند به خوبی درک گردد. در این مقاله شما می توانید تعریف جامعی از این مفاهیم و ارتباطات و تفاوت های بین آنها را مطالعه نمایید.

هدف از بستن راه صوت sound blocking)) جلوگیری از ورود و خروج صدا از محیط سالن یا اتاق کنفرانس می باشد.  برای رسیدن به این هدف طراحان سالن های کنفرانس باید به دنبال موادی با خاصیت STC (درجه انتقال صدا) بالا باشند. این عدد که هرچه میزانش بالاتر باشد تداعی کننده شرایط بهتری می باشد نشان دهنده میزان تاثیر گذاری تجهیزات نصب شده در بستن راه صدا می باشد. برای مثال تجهیزات صوتی با STC 35 قادر به بستن راه بیشتر صدای سخنرانی های معمول می باشد و این در حالی است که تجهیزاتی با STC 60 تقریبا همه صدا ها را غیر قابل شنیدن می کند.

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

sound blocking
sound blocking

STC یا همان درجه انتقال صدا نشان دهنده میزان صوتی است که دیوار ها و سقف ها از انتقال آن به اتاق های مجاور جلوگیری می کنند. برای درک بهتر مفهوم STC می توان به میزان حبس آتش پارتیشن ها اشاره کرد. یک ساختار با میزان حبس آتش دو ساعته مطمئنا مدت زمان بیشتری از انتقال آتش به قسمت های مجاور جلوگیری می کند تا ساختاری با میزان حبس آتش بیست دقیقه ای. به همین ترتیب هرچقدر میزان STC بالاتر باشد ایزولاسیون صوت به شکل بهتری صورت می گیرد. بنابراین یک پارتیشن با درجه STC پنجاه صدای بیشتری را در خود حبس می کند تا پارتیشنی با درجه STC سی.

از طرف دیگر جذب صوت (sound absorption) کیفیت صدا را در داخل محیط ارتقاء می بخشد، اما از رفت و آمد صدا از طریق دیوارها جلوگیری نمی کند. جذب صداهای اضافی، فرکانس های مزاحم را از بین می برد تا صدایی شفاف و منظم در سالن پخش گردد که این امر برای سالن هایی که سخنرانی هایی در آنها صورت می گیرد و یا استریو های ضبط صدا بسیار مهم و ضروری می باشد. جاذب های صوت کیفیت صدا را بالا می برند و از بازتاب صدا از دیوارها و ترکیب صداها با یکدیگر جلوگیری می کند و تجربه ای شیرین و دلنشین را برای حضار رقم می زند.

sound absorption
sound absorption

 مواد جاذب صدا از طریق NRC (ضریب کاهش صدا) ارزشیابی می شوند. ضریب NRC یک عدد اعشاری بین ۰ تا ۱ است که نشاندهنده میزان تاثیرگذاری مواد جاذب در جذب صدا می باشد. NRC (ضریب کاهش صدا) میزان جذب صوت مواد را نشان می دهد. ضریب NRC را می توان با پوشش های خارجی اتاق یا سالن مقایسه نمود. همانگونه که پوشش های مختلف از جمله انواع مختلف رنگ و پارچه در ظاهر سالن تفاوت های قابل توجهی را خلق می کنند، مواد با ضریب NRC مختلف مانند موکت و کاشی و غیره هم در کیفیت صوت سالن نقش مهمی ایفا می کنند. موادی با ضریب NRC پایین مانند کاشی صدای بسیار کمی را جذب می کنند و موادی با ضریب NRC بالا مانند موکت صدای بسیار بیشتری را جذب می کنند.

 در آخر NC (معیار صوت) به میزان صداهای خارجی و ماشینی که در سالن یا اتاق شنیده می شود اشاره دارد. این مقیاس اندازه گیری را می توان با میزان فوت کندل (footcandle)، نور شمعی که یک سطح یک فوت مربعی را از فاصله یک فوتی روشن کند، مقایسه نمود. همانطور که واحد فوت کندل شدت نور یک چراغ را بر روی سطح نشان می دهد، میزان NC هم نشان می دهد چه میزان صدای سیستم های مکانیکی در داخل سالن شنیده می شود. همانطور که هر چقدر میزان نور بر روی سطح بیشتر باشد میزان فوت کندل بالا می رود، هرچقدر هم میزان NC بالاتر باشد به این معنا است که صدای مکانیکی بیشتری در داخل سالن شنیده می شود.

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

ممکن است بپرسید آیا هیچ ارتباطی بین مقیاس های STC، NRC و NC وجود دارد یا خیر؟ جواب این است که درواقع هیچ ارتباط مستقیمی بین این مفاهیم وجود ندارد. تمامی این مفاهیم و مقیاس ها در طراحی نهایی سالن باید مد نظر قرار گرفته شوند و ترکیبی از تمام آنها است که کیفیت نهایی صوت را مشخص می کند، درست همانطور که ساختار ساختمان، پوشش اتاق ها و نورپردازی همگی در کنار هم به زیبایی سالن کمک می کنند و نمای نهایی آن را شکل می دهند. اما درواقع هرکدام آنها عملکرد مجزایی دارد. همانطور که پوشش اتاق ها به میزان ضد حریق بودن پارتیشن ها وابسته نیست، میزان صدایی را هم که مواد جذب می کنند به قابلیت آنها برای حبس صدا و جلوگیری از انتقال صوت آنها از یک اتاق به اتاق دیگر وابسته نمی باشد.

acoustics
acoustics

ترجمه و گردآوری: نرگس علیپور حیدری

شرکت طراحی مهندسی ایده نگاران آراد، طراح و مجری سالن های کنفرانس، همایش، کنسرت، آمفی تئاتر و سینما

شرکت طراحی و مهندسی ایده نگاران آراد با تجربه ای طولانی در طراحی،  ساخت و تجهیز سالن های آمفی تئاتر، کنفرانس و سینما و همچنین بهره گیری از آخرین تکنولوژی و دانش صنعت آمفی تئاتر و تحقیق و مطالعه پیوسته در این صنعت، پیشرفته ترین سیستم های صوتی و ویدئویی را در کنار طراحی دکور زیبا و جذاب و در عین حال کاربردی، با در نظر گرفتن مسائل علمی صوت و آکوستیک و نورپردازی، ارائه می دهد.

طراحی و اجرای دکور

تجهیزات صوت و تصویر

نورپردازی و محاسبات لوکس نوری

طراحی صوت و محاسبات آکوستیک